در حالیکه مردم شهرک رزمندگان از ساخت بیمارستان در مجاورت خانه هایشان نگران، ناراضی و ناخرسندند دانشگاه علوم پزشکی یزد، بدون اعتنا به نظر و رضایت آنها، بیمارستان احداث می کند.

سوال اینجاست که آیا مسئولین این دانشگاه به مشکلات، عواقب و تبعات اجتماعی ساخت بیمارستان برای ساکنان فکر کرده اند؟.

آیا به گرفتاری هایی که قرار است این بیمارستان در آینده برای مردم و ساکنان منطقه داشته باشد منجمله آلودگی های زیست محیطی، پروازهای مستمر بالگرد ها بر فراز منازل مردم، ترافیک خیابان های اطراف و سایر مشکلات اندیشیده اند؟.

آیا یک پروژه عمرانی و آن هم بیمارستان نباید پیوست اجتماعی داشته باشد و نباید قبل از شروع ارزیابی پروژه داشته باشد؟.

دکتر علی اصغر پور عزت استاد دانشگاه تهران در کتاب ارزشیابی پروژه عمرانی دولت ضمن تاکید بر ضرورت ارزیابی پروژه های عمرانی می نویسد: در اهتمام به ارزیابی تاثیر اجتماعی پروژه های عمرانی می توان  به این نکته اشاره کرد که ممکن است اجرا یا عدم اجرای یک پروژه، با سرنوشت یک ملت بازی نماید. 

وی در ادامه اضافه می کند: منظور از تاًثیر اجتماعی ، عواقب ناشی از اقدامات عمومی یا خصوصی افراد بشر بر زندگی و حیات مجموعه آحاد جامعه است.

سوال دیگر اینکه آیا مسوولین دانشگاه، مردم را هیچ پنداشته اند؟! که بدون اطلاع و شفاف سازی و یواشکی اقدام به چنین کاری می کنند.

آیا رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در آینده بر مسند قدرت باقی خواهد ماند تا جواب مردم بابت مزاحمت های بیمارستان پس از بهره برداری را بدهد؟.

مسئولین دانشگاه خوب می دانند که ساخت این بیمارستان مشکلات و گرفتاری هایی را برای ساکنان شهرک رزمندگان ایجاد خواهد گرد.

چرا وقتی خود مسئولین به این قضیه کاملا واقف هستند چنین تدبیری می‌اندیشند و به مشکلاتی که قرار است گریبان مردم را بگیرد بی توجه اند؟.

چرا مسئولین این بیمارستان را به منطقه مناسب تری که مسکونی نباشد منتقل نمی کنند یا حداقل در ضلع دیگر همین زمین های وسیع دانشگاه که هیچ منطقه مسکونی نیست ابن پروژه را اجرا نمی کنند.؟.

مردم می گویند دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان را که دارای آلودگی و مشکلات است بیخ خانه های ما احداث می کنند؛ اما گفته می شود خانه های اساتید و کارکنانش را در ضلع دیگر همین زمین ها که به لحاظ قیمت و موقعیت بهتر است ساخته می شود.

و هزاران سوال دیگر که ذهن‌مردم شهرک رزمندگان را درگیر کرده است.

آیا ساخت بیمارستان بیخ گوش مردم حق الناس نیست؟ و نباید رضایت مردم جلب شود. اگر مسئولین دانشگاه به این اعتقاد دارند که بیمارستان موجب رونق و پیشرفت منطقه می شود مردم می گویند این پیشرفت را هرگز نمی خواهند.

لازم است تا پروژه در مرحله اولیه است در ساخت آن تجدید نظر صورت گیرد و ساخت آن حداقل به ضلع دیگر  زمین های مورد نظر  منتقل شود و به عبارت دیگر مکان یابی ساخت بیمارستان با آنچه گفته می شود ساخت مسکن کارکنان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی است جابجا شود.

اگر این‌مطلب را هم که گفته می شود  استاندار یزد دستور ساخت چنین بیمارستانی را  داده  و به جد پیگیر است باید به عرض برسانیم که این کار بدون ملاحظات مردمی و کارشناسی با منش دولت سیزدهم در جلب رضایتمندی مردم سازگار نیست. و در تضاد است.

ناگفته نماند که مردم شهرک رزمندگان از تردد تریلی ها و کامیون ها و نداشتن امکانات تفریحی. فرهنگی و ورزشی و سایر امکانات شهری به شدت رنج می برند و ساخت بیمارستان در مجاورت این منطقه بر مشکلات و  نگرانی های آنها افزوده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا